Benar Kucinta Dia


 

Bab 3

RAYSA mengerling Melisa yang bulat matanya mendengar ceritanya tadi.

Raysa terus melangkah keluar dari dewan kuliah sambil diekori Melisa. Melisa mempercepatkan langkahnya supaya dapat menyaingi kawan baiknya itu.

Sekali-sekala mereka ditegur oleh beberapa rakan sekuliah, namun hanya Melisa saja yang membalas teguran mereka.

“Apa jadi, Ray?”

“Mamat tak guna tu kena buang kerja.”

“Biar betul, Ray?”

“Kau ingat aku saja suka-suka reka cerita? Tak kuasa aku nak buang masa aku cerita pasal mamat sial tu. Hei, banyak lagi benda aku nak kena fikirlah.” Raysa meninggikan suara.

Melisa memang tak boleh bila temannya itu sudah mengamuk. Tahi telinganya lama-lama boleh cair menahan sumpah seranah Raysa.

“Aku cuma kesian dekat mamat tu. Fareez kan nama dia? Aku dengar pak cik tu cakap semalam.”

“Entahlah weh. Manalah aku nak ingat nama dia.”

“Tapi serius wei, kau tak nampak ke muka dia semalam? Aku tak pernah jumpa lelaki yang sangat cool and steady aje walaupun kau dah simbah air dekat muka dia. Aku rasa macam... eh, seriuslah? Wujud lagi ke lelaki macam tu kat Malaysia ni? Kalau lelaki lain, dah lama dah kau kena lempang tau Ray.

Raysa hanya melirikkan matanya ke atas.

Mereka terus berjalan melepasi perpustakaan.

“Sebab aku buat macam tulah yang dia datang mengamuk kat aku. Aku ingatkan perogol bersiri mana nak rogol aku. Huh, dia fikir aku takut agaknya dengan dia,” kata Raysa penuh lagak.

“Selamba aje kau ni. Kalau aku jadi kaulah, Ray, mahu pengsan aku agaknya.”

Peristiwa semalam masih membuatnya seram sejuk. Tapi dia sengaja berlagak selamba. Raysa malas nak berterus terang dia sebenarnya takut dengan gertakan Fareez semalam. Nanti Melisa ketawakan dia pula. Daripada ceritanya, bukan main lagi. Kononnya dia ini berani. Perempuan macam dia, tidak akan sesekali tunduk kepada sesiapa.

Siapa yang tidak kenal Raysa? Hampir satu fakulti mengenalinya. Seorang anak orang kenamaan yang sangat berlagak dan punya gaya tersendiri.

Bukannya Raysa tidak tahu segelintir kawan-kawannya hanya mahu menumpang populariti dan harta kemewahan yang dia ada. Yang berkawan sebab mahu berseronok pun ada.

Raysa juga sedar Melisa mungkin tidak seikhlas mana pun berkawan dengannya. Tapi hendak buat macam mana. Dia telah banyak kali cuba mengelak daripada gadis itu. Namun, kedegilan Melisa yang mahu mendekatinya dan cuba berkawan dengannya makin lama makin melenturkan egonya itu. Raysa akhirnya mengalah. Mereka kini sudah menjadi best buddies.

“Aku peduli apa! Biar padan dengan muka dia. Baru dia sedar diri dia tu siapa. Dahlah miskin. Harap muka aje... ermm... bolehlah bagi aku. Sedap sikit mata aku ni pandang.”

Melisa tersengih.

“Kau nak kata yang Fareez tu handsome, kan? Hah, betul tak cakap aku semalam? Memang mamat tu handsome gila kau tau tak? Dah macam muka pelakon dah aku tengok. Macam kacukan pun ada. Tinggi pulak tu,” puji Melisa.

“Huh!” Raysa merengus.

Tak kuasa dia hendak bercerita lagi pasal mamat biadab itu. Handsome tak handsome, ada aku kisah?

“Apa kata kita pergi ke kedai makan semalam tu nak tak, Ray? Aku macam nak jumpa lagilah dengan mamat tu.”

“Yang kau macam gila bayang ni dah kenapa?”

Atas bawah mata Raysa memandang Melisa, tidak percaya.

“Betullah, Ray. Aku macam rasa ada satu tarikan pulak dekat mamat tu. Jomlah, Ray. Kau boleh ambil peluang ni untuk minta maaf kat dia.”

“Kau sebenarnya nak kata aku salahlah ye?”

Raysa menjegilkan mata.

“Bukan itu maksud aku, Ray. Kau janganlah salah faham. Yelah, yelah... kau betul. Mamat tu yang salah.”

Melisa terpaksa memaniskan muka. Geram juga dia dengan sikap Raysa. Sudah buat salah, tapi tak mahu mengaku pula!

“Jomlah, Ray. Kita minum lagi dekat kedai tu.”

“Kau gila ke apa? Aku dah teruk maki mamat tu semalam. Lepas tu dia datang mengamuk kat aku, kau dengan suka hatinya ajak aku minum lagi sekali dekat situ? Takde maknanyalah! Nanti dia ingat aku yang gila. Masih terhegeh-hegeh minum kat situ.”

Melisa angkat kedua-dua tangan, mengalah.

Hah, yelah. Kita lepak tempat lainlah lepas ni. Aku ikut kau aje.”

“Tahu pun kau takut dengan aku ya, Mel?”

Melisa mencebik.

“Tak pun, kita pergi shopping nak? Kau temankan aku, Mel.”

Raysa menarik tangan Melisa.

Mereka menghampiri Honda Civic Raysa. Raysa menekan kunci keretanya dan terus masuk ke dalam kenderaan itu. Enjin kereta dihidupkan.

Melisa meletakkan beg galasnya serta dua buah buku di kerusi belakang sebelum ke kerusi penumpang sebelah Raysa.

Raysa turut mencampakkan beg tangannya ke belakang. Sempat dia membetulkan rambutnya yang panjang paras bahu. Dia mencapai lipstik merah yang sengaja disimpan dalam dashboard kereta. Dicalitkan ke bibirnya yang sudah merah merekah.

Bukan apa, senang baginya nak membetulkan semula mekap di wajah polosnya. Siap ada cermin sekali disimpan di situ.

“Kau nak shopping apa, Ray?”

“Aku nak beli baju baru. Nak tukar beberapa helai dress aku yang dah buruk tu.”

“Oh...” Melisa menggaru kepala.

“Aku boleh temankan kau ajelah ye, Ray. Aku nak shopping, err... kau faham ajelah. Aku nak mintak duit dekat abah aku macam segan pula. Minggu lepas aku dah mintak dah. Abang aku pulak tak gaji lagi.”

Raysa mendiamkan diri. Dia tidak berkata apa-apa sehingga kereta yang dipandunya itu keluar dari pekarangan fakulti mereka.

“Kalau kau rasa berkenan dengan mana-mana baju nanti, kau guna aje duit aku, Mel,” jawab Raysa akhirnya.

Matanya masih terhala ke jalan tar. Mereka sudah melepasi pondok pengawal yang menjaga pintu masuk utama kampus.

Melisa tersenyum kecil. Dia memandang temannya itu.

Thanks, Ray. Ni yang aku sayang sangat dekat kau.”

“Eii... Kau jangan cakap macam tu boleh tak? Geli telinga aku ni dengar!”

Melisa tergelak besar.

“Aku memang betul-betul sayangkan kau, Ray.”

Memang dia ikhlas berkawan dengan Raysa selama ini. Cuma Raysa sahaja yang buat tidak tahu. Raysa fikir dia cuma berkawan kerana duit semata-mata.

Padahal tidak sedikit pun terniat di hatinya untuk mengambil kesempatan. Melisa juga bebas menjadi dirinya sendiri kerana Raysa juga menunjukkan siapa dirinya yang sebenar.

Tanpa disedari, senyuman kecil terukir jua di hujung bibir Raysa.

Post a Comment

0 Comments