Benar Kucinta Dia

 


Bab 2

RAYSA menjerit lantang. Mulutnya ditekup lagi. Kali ini lebih kasar. Raysa meronta lebih kuat, tapi gagal. Ternyata dia tidak mampu menandingi kekuatan lelaki itu.

Kedua-dua pergelangan tangannya dibawa ke atas kepala dengan begitu mudah oleh tangan kanan lelaki itu. Manakala tangan kirinya pula menekup mulut Raysa.

Wajah mereka begitu hampir sekali hingga Raysa dapat dengar desah nafas lelaki itu.

“Aku akan lepaskan kalau kau diam. Faham?”

Raysa masih tidak membalas.

“Faham?!”

Jerkahan lelaki itu mengejutkannya. Laju Raysa angguk kepala.

“Ingat, kalau kau cuba jerit, tahulah aku nak buat apa.”

Raysa mengangguk lagi.

Tangan lelaki itu dijatuhkan dengan perlahan ke sisinya.

Mereka berlawan pandang. Sedikit sebanyak gerun juga Raysa. Buatnya lelaki itu pembunuh bersiri ke, perogol ke, tidak ke naya dia nanti?

Malam semakin gelap. Dia mulai takut dengan suasana sunyi sepi di lorong yang sempit itu. Hanya mereka berdua sahaja di situ.

Raysa tahu, saat ini mustahil ada pejalan kaki akan melalui lorong itu. Melainkan penagih dadah atau gelandangan yang hidupnya merempat di tepi-tepi lorong gelap seperti itu.

“Kau nak apa hah, orang gila?”

Senyum sinis terukir di bibir lelaki itu.

Raysa terpanar seketika. Ada lesung pipit di pipi kanan lelaki itu.

Dia pelik. Melihatkan rupa paras lelaki itu dengan ketinggian seperti model, macam tidak sesuai saja bekerja sebagai pembuat air di kedai makan.

Huh, Raysa buat tak nampak semua itu. Apa yang dia tahu, dia jijik dengan lelaki itu.

Lelaki yang dirasakan tidak setaraf dengan dirinya!

“Mulut kau memang jenis puaka eh? Atau sejenis dengan longkang?”

“Aku cakap macam ni bila jumpa dengan orang gila macam kau aje.” Raysa membalas kasar.

“Aku nak ajar kau macam mana nak hormatkan orang lain.”

Raysa menelan air liur yang tersekat di kerongkong.

“Tapi aku tak rasa pun yang kau berminat dengan apa yang aku nak ajar. Sebab perempuan macam kau ni memang tak layak diajar.”

“Woi! Aku sikit pun tak hairanlah dengan orang gila macam kau. Dahlah gila, miskin pulak tu. Kau tak perlu ajar akulah.”

Kedua-dua pipi Raysa terus dipegang kuat oleh lelaki itu. Tubuh lelaki itu semakin menghimpitnya.

“Kau... kau nak... buat... apa ni?”

“Aku nak tunjuk dekat kau apa yang orang gila ni boleh buat.”

Muka lelaki itu kian menghampirinya. Raysa meronta lagi. Dia makin takut dan resah. Adakah lelaki itu mahu memperkosanya?

“To... long... lepaskan aku...”

Rambutnya ditarik ke belakang. Raysa menyeringai kesakitan. Dia menolak tubuh lelaki itu yang menghimpit tubuhnya. Namun, tindakannya itu hanya sia-sia. Tubuh lelaki itu langsung tidak berganjak.

“Tolong... lepas... kan. Aku... minta maaf.”

Raysa bersuara terketar-ketar. Air matanya sudah mengalir membasahi pipi.

“Kenapa? Kau takut dengan orang gila ni ke?”

Lelaki itu masih tidak mengendahkan rayuan gadis itu. Tangan yang cuba memukul dadanya dipegang kejap.

Jantung Raysa berdegup kencang. Saat ini dia rasa menyesal dengan keceloparan mulutnya. Dia tidak menyangka lelaki itu akan bertindak di luar jangkaan.

Please... Tolong jangan apa-apakan aku. Aku merayu.”

Raysa sudah teresak. Dia pejam mata saat bibir lelaki itu kian menghampiri bibir merahnya. Namun, tiada apa-apa yang berlaku. Tangannya yang dipegang kejap, dilepaskan.

Raysa membuka mata. Dia melihat lelaki itu berundur setapak. Mata lelaki itu masih tajam menikam wajahnya.

“Nah, ambil semula duit kau ni.”

Sehelai not merah sepuluh ringgit dilempar ke wajah Raysa.

Raysa tercengang. Duit kertas itu melayang lalu jatuh ke tanah.

“Mungkin aku hilang kerja aku. Tapi aku takkan biarkan harga diri aku turut hilang. Aku tak perlukan duit kau tu. Kau boleh simpan, perempuan. Aku dah bayar harga minuman kau yang murah tu dengan duit gaji aku yang terakhir.”

Lelaki itu menarik hudnya menutupi sebahagian wajahnya.

“Aku tak peduli kalau kau nak buat laporan polis atas perbuatan aku tadi. Semoga kita tak berjumpa lagi.”

Terus kakinya melangkah dari situ tanpa berpaling lagi.

Raysa hanya memandang tubuh lelaki itu menghilang di sebalik bangunan kedai yang usang. Dia terasa sesuatu dengan kata-kata lelaki yang tidak dikenali itu.

 

FAREEZ merenung siling bilik yang dihuninya. Ruang kecil yang hanya menempatkan tilam yang sudah lusuh, bantal dan sejadah. Tiada perabot lain. Malam ini merupakan malam terakhir dia bermalam di sini.

Bilik ini merupakan bilik sewa yang dihuni sejak dia bekerja di kedai makan Pak Daud. Ia berada di tingkat atas kedai makan itu.

Sejak tiba di sini, sudah bermcam-macam pengalaman yang dilalui. Tidak pernah dia mengalami situasi seperti sekarang. Dibuang kerja kerana hal remeh seperti itu.

Apakan daya, majikannya lebih berhak memutuskannya.

Dia keluar sekejap untuk menenangkan diri. Serabut memikirkan masalah yang melanda.

Dia perlu mengumpul duit semula. Untuk menyewa di tempat lain dalam pada baru sahaja dibuang kerja adalah mustahil. Gajinya sudah habis. Di mana agaknya dia mahu tinggal menyewa selepas ini?

Barangkali dia terpaksa hidup merempat di luar. Hanya buat sementara waktu.

Fareez menyelusuri sebuah jambatan di ibu kota lewat malam itu. Walaupun jam sudah hampir ke pukul 12.00 tengah malam, bandar raya KL masih tidak lengang dan sepi.

Kakinya melangkah lagi. Menuruni satu per satu anak tangga.

Langkahnya terhenti. Dia memandang seorang lelaki berbaju kotor dan koyak, berseluar pendek paras lutut. Ada sebatang tongkat diletakkan bersebelahan dengannya.

Lelaki itu hanya duduk beralaskan sehelai surat khabar lama.

Sesuatu bermain dalam fikirannya. Bukan dia seorang sahaja yang hidup susah. Rupanya masih ada lagi orang yang hidup jauh lebih susah. Kudratnya masih kuat. Masih mampu bekerja tanpa mengharapkan belas ihsan orang lain.

Lelaki itu dihampiri. Dia menyeluk poket jean. Diletakkan sekeping duit kertas yang tidak seberapa itu di tangan lelaki tersebut. Lelaki itu berterima kasih kepadanya. Dia balas dengan senyuman.

Kini, dia sudah hilang satu-satunya pekerjaan yang paling diharapkan untuk menampung hidup sehariannya. Semuanya gara-gara perempuan itu.

Dia mungkin tidak sekaya perempuan itu atau sesiapa. Dia mungkin tidak punya apa-apa. Dia bukanlah seorang ahli perniagaan ternama, jutawan, anak Dato’ ataupun Tan Sri.

Cuma satu saja yang dia ada. Fareez masih punya maruah diri. Tidak ada sesiapa pun yang dibenarkan memijak maruahnya.

Inilah realitinya.

Fareez merenung jauh. Esok dia akan berusaha mencari kerja lain pula. Mujurlah dia diberi tempoh kerja selama seminggu lagi di kedai makan atas belas ihsan majikannya tadi.

Post a Comment

0 Comments