My Backpacking Trip: Japan Part 1

https://amyraaimi.blogspot.com

Assalamualaikum & hi,

Sis sangat suka travel ke luar negara seperti Korea, Jepun, Thailand, Indonesia, Singapore, Europe countries and etc. Berdasarkan pengalaman sis travel secara backpacking with Mr. Husband, negara-negara yang maju macam Korea dan Jepun memang memerlukan kos yang agak banyak memandangkan cost living mereka yang begitu tinggi. Tapi...! ha, ada tapi tau. 

Itu tak bermakna anda harus melupakan keinginan dan impian sejak kecil lagi kerana memikirkan banyak persoalan yang bermain di dalam minda anda seperti; cukup tak duit bila dah dekat sana nanti? susah tak nak pergi sana without travel agent? berapa banyak duit yang nak kena bawak eh? Jalan dekat sana nak cari macam mana? and banyak lagi soalan yang berteka-teki kan?

Huh, sis juga satu ketika dulu begitu. Sampaikan fed up tahap gaban sebab impian sedari kecil yang sangat meminati anime, manga2 dari Jepun dan berfantasikan Korean Drama saban hari tidak tertanggung lagi rasanya. 

https://amyraaimi.blogspot.com

https://amyraaimi.blogspot.com

https://amyraaimi.blogspot.com

https://amyraaimi.blogspot.com

https://amyraaimi.blogspot.com


Pada satu hari, sis nekad untuk bertanyakan Mr. Husband. Masa tu dekat ofis okey. Tengah lunch hour, sis cari tiket murah ke Tokyo. Kebetulan Air Asia tengah buat promo masa tu. Kalau tak silap sis booked tarikh ke Jepun pada awal 3 March 2018. 

'My husband, nak tak kita pergi Jepun tahun ni?'- sis

'Eh, tak mahal ke? Jepun kan semua orang tau mahal. Mana nak cekau duit ribu2 ke sana?'- Husband

.


..

krik, krik...


'Takpe, nanti I cari cara paling murah nak pergi Jepun. Below 3k only for both of us. All in tau! termasuk tiket flight pergi balik, hotel etc. I promis not more than that.'- sis

'Hm, ikutlah.'- Husband

Jadi bermulalah pencarian sis dalam pelbagai blog tentang cara nak ke Jepun dengan murah. Sis buat itinerary, planning overall, beli tiket flight, book AirBnB, research and research.... lastly, sis come up dengan budget yang memang serius below than RM3k only!

Key is, research, research and research! do a lot of homework.

Alhamdulillah... dah lepas dah pun trip ke Jepun. Sis cover Tokyo and Yokohama only. memang satu pengalaman yang tak dapat dilupakan sampai bila-bila:)

https://amyraaimi.blogspot.com

https://amyraaimi.blogspot.com

https://amyraaimi.blogspot.com

https://amyraaimi.blogspot.com


Sis ikutkan sebelum ni banyak lagi idea nak buat travelogue dekat blog ni, dan bagi tips berguna kepada uolls tapi sis sangat busy kerana lebih nak fokus pada penulisan novel dan short novel. Ini pun sis curi masa jugak untuk post buat pertama kalinya my travelogue to Japan. Anyway, I will continue next on this post okay. please stay tune.

Thank you for reading:) 

Post a Comment

0 Comments